1. van de grootste science-fiction avonturenreeks in Nederland en België

  1. Perry Rhodan archief

 


Ruimte-schepen


Klik op Perry hierboven om terug te keren naar de hoofdpagina


Klik hiernaast op een afbeelding

voor de uitvergroting


Klik op

< vorige en volgende >

om snel van pagina te wisselen


Ruimteschip van de Kosmische Hanze: KOGGE (PR1235)


De KOGGEN zijn ongetwijfeld de bekendste schepen van de Kosmische Hanze. Zoals alle deltavormige schepen maakten ze vroeger deel uit van de vloten van de ORBITERS en in de jaren 1-15 NGT (3588-3603 na Chr.) werden ze onder leiding van Jen Salik en de robot VARIO-500 omgebouwd en aangepast aan de behoefte van de handelsorganisatie.

Hun populariteit hadden de KOGGEN vooral te danken aan hun unieke aandrijving, waar gedurende lange tijd geen enkel ander systeem aan kon tippen en die het de Terraanse ruimtevaarders voor de eerste keer in hun geschiedenis mogelijk maakte gebruik te maken van de S-dimensionale krachten van de hyperruimte. In vergelijking met conventionele motoren heeft die van de KOGGE een enorme reikwijdte en omdat hij bovendien weinig onderhoud vereist is hij zeer geschikt voor verre reizen. Omdat de KOGGE klein is en gemakkelijk te manoeuvreren is hij praktisch overal te gebruiken, ook in atmosferen.

Het is daarom niet vreemd dat slechts de helft van de KOGGEN dienst doen als vrachtschepen. De andere helft wordt gebruikt voor speciale transporten (belangrijke personen en goederen), koeriersdiensten, onderzoekingen en verkenningen etc. Bovendien is de KOGGE het lievelingsschip van de HANZE-specialisten.


Techniek:

Het hier getoonde model is een KOGGE van het jaar 427 NGT, een ruimteschip dat in zijn basisconstructie al multifunctioneel is, in tegenstelling tot de basisconstructies van oudere modellen. In plaats van laadruimtes in de romp heeft deze KOGGE op de buitenwand open verdiepingen waarin twee HANZE-containers verankerd kunnen worden. De verankerde goederen kunnen maximaal vijftig meter buiten de buitenzijde van de scheepswand uitsteken. Met vormenergie-projectors kunnen ligging en vorm van de laaddekken eventueel worden veranderd. Behalve met een metagraafmotor is de KOGGE uitgerust met andere ultramoderne systemen en machines: SERT-besturing, SPARTAC-energietelescoop en SYNTRON-computer.

De boeg met de centrale en de hutten van de bemanning kan eventueel worden losgekoppeld en is dan voor een beperkte tijd volkomen autarkisch.


Tekening en tekst ©: Christoph Anczykowski

© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt