1. van de grootste science-fiction avonturenreeks in Nederland en België

  1. Perry Rhodan archief

 


Ruimte-schepen


Klik op Perry hierboven om terug te keren naar de hoofdpagina


Klik hiernaast op een afbeelding

voor de uitvergroting


Klik op

< vorige en volgende >

om snel van pagina te wisselen


Werf voor Terraanse ruimteschepen (PR1103)


De eerste Terraanse werven waren enorme hallen, waarin slechts één ruimteschip tegelijk werd gemaakt. Deze werven (tijdens de derde macht eigendom van de staat) lagen aan de rand van Terrania-City. Door de snelle groei van de stad en de rationalisering van de productie van ruimteschepen was men gedwongen nieuwe werven te bouwen. Geïnspireerd door de situatie op Arkon 3 begon men in 2043 de maan systematisch om te vormen in een industrieterrein waar ook plaats was voor werven. Er werden duizenden miljarden Solar geïnvesteerd tot in 2047 de transportbanden begonnen te draaien in de eerste ondergrondse werven waar ruimteschepen in serie werden gemaakt.

Tot op heden (426 NGT) worden ruimteschepen nog steeds in serie gemaakt, alleen het productieproces werd verbeterd. Dat geldt voor de kleinere modellen. Grote schepen (1500 tot 2500 meter) worden één voor één en als een aparte eenheid gebouwd. De werven, waar meestal maar één type schip wordt gemaakt, werken tegenwoordig bijna zonder mechanische werktuigen maar met gravitatieschachten, energievelden en vormvelden. De projectoren daarvan zijn aan de wanden bevestigd. De kanalen waardoor halfproducten en ook ruwe grondstoffen worden aangevoerd monden uit in de wanden, waar ze worden opgevangen in gravitatieschachten en naar de plaats van bestemming worden vervoerd.

Dit is een tekening van een enigszins verouderde werf, die bijna uitsluitend met mechanische hulpmiddelen werkt. Dat deze nu nog door Nathan in bedrijf worden gehouden heeft een duidelijke reden: ook bij het uitvallen van op 5D-basis werkende installaties kan de productie in deze werf gewoon doorgaan. In de hier getekende werf worden 100-meter-schepen in serie gebouwd. Hij is 1,5 kilometer lang en de schepen worden gebouwd in 9 fasen. Op de tekening is de vijfde fase net afgesloten. De gigantische hal heeft vijf etages, die worden verlicht door lichtplaten aan het plafond.


Tekening en tekst ©: Günter Puschmann

© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt