< vorige | volgende > | INDEX | 🔍
Terraans ruimteschip CIMARRON (Duits uitgave PR1411)
De CIMARRON is een constructie die speciaal voor Reginald Bull werd ontwikkeld. Hij is gemaakt in de Pachacamac-werf (Terra, Peru) en is uitgerust met de nieuwste technische snufjes. Als de CIMARRON voldoet aan de verwachtingen zal hij het prototype van een nieuwe generatie schepen worden, zeshoekige wig met een maximale breedte van 120m (achtersteven) en een minimale breedte van 60m (boeg). Hij is 200m lang en 40 (boeg) tot 80m (achtersteven) hoog. Op de romp staan allerlei uitbouwsels; bij de achtersteven bevinden zich de hangars voor twee space-jets en vijf kleinere sloepen. Het middenstuk wordt in beslag genomen door de centrale en de woonafdeling van de bemanningsleden. Metagraaf en andere motoren zijn ondergebracht in de boeg. De CIMARRON is geconstrueerd voor de wereldruimte maar hij kan op hemellichamen landen. Het schip zweeft dan op een energieveld vlak boven de grond. De bewapening bestaat uit een indrukwekkend assortiment van transform- en desintegratiekanonnen, interval- en grote thermokanonnen, terwijl het schip vooral wordt verdedigd en beschermd door een uit vijf lagen bestaand paratronscherm.
Alle belangrijke functies van het schip worden gestuurd door een verbond van syntronische computers die samen een enorm denkvermogen hebben. Een specialiteit van de CIMARRON is een nieuwe bescherming tegen peiling, de zogenaamde virtual-imager. Deze verzamelt alle energie-uitstralingen van het schip en projecteert maximaal 90% daarvan naar een willekeurige plaats binnen een straal van 3 lichtminuten van het schip. Een eventuele tegenstander ziet dan twee peilbeelden van de CIMARRON, waarbij de 'virtuele' reflex 10 keer sterker is dan de echte en dus de aandacht van de tegenstander trekt.
Tekening en tekst © Christoph Anczykowski
© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt

1411 plantekening © Christoph Anczykowski
Technische gegevens:
- Stompe boeg met projector voor bufferscherm
- Metagraaf-projectors
- Metagraaf-motoren
- Grigoroff-projectors
- Voorste peiltoren met interval- en lichte desintegratiekanonnen
- Retarder-aggregaat
- Gravitraafreservoir
- Zwaar transformkanon (max. 4000 GT)
- Bescherming van lange-afstandspeilapparatuur
- Magazijnen en energiesystemen van transformkanon
- Centrale met instrumentenpanelen en kaartenreservoir
- Hutten van bemanningsleden
- Messes en ziekenboeg
- Projector van virtual-imager met ingebouwde thermokanonnen
- Generator van camouflageveld (versterkt de werking van nr. 14)
- Hyper- en normaalradio
- Aggregaten en projectors van HO-scherm
- Hangarkoepel met kleine hypertroopaftapper (voorziet de zich in de hangar bevindende space-jet van energie)
- Hangar van space-jet
- Projectors van hulpmotoren
- Metagraaf, bakboord achtersteven (zie ook nr. 26)
- Hangars voor kleine sloepen (5 stuks)
- Voertuigen voor planeten (50 pers.)
- Generators voor landings-bufferveld
- Uitlaatopeningen van gravo-jet-binnenstroom-motoren
- Metagraaf, stuurboord achtersteven (voor rem- en stuurmanoeuvres; is verbonden met hoofdmetagraaf in de boeg)
- Intake- en peilsystemen van hangar
- Personensluis
- Intervalkanonnen
- Projectors voor 'Spartac'-energietelescoop
- Laadsectie met sluis
- Overbrengerstation
- Zware deur tussen afdelingen van bemanning enerzijds en motoren anderzijds
- Afdeling ontspanning met klein solarium
- Antigraaf-motor
- Uitschuifbare transform- en intervalkanonnen
- Syntronverbondvan wetenschappelijke afdeling
- Wetenschappelijke afdeling met laboratoria
- Generators van paratronscherm
- Nugas-noodmotor
- Projector van paratronscherm
- Hypertroopaftapper stuurboord
- Ingeschakelde generator van camouflageveld
- Space-jet, 30m.