< vorige | volgende > | INDEX | 🔍
Ruimteschip van de Kosmische Hanze - KOGGE (Duitse uitgave PR1235)
De KOGGEN zijn ongetwijfeld de bekendste schepen van de Kosmische Hanze. Zoals alle deltavormige schepen maakten ze vroeger deel uit van de vloten van de ORBITERS en in de jaren 1-15 NGT (3588-3603 na Chr.) werden ze onder leiding van Jen Salik en de robot VARIO-500 omgebouwd en aangepast aan de behoefte van de handelsorganisatie.
Hun populariteit hadden de KOGGEN vooral te danken aan hun unieke aandrijving, waar gedurende lange tijd geen enkel ander systeem aan kon tippen en die het de Terraanse ruimtevaarders voor de eerste keer in hun geschiedenis mogelijk maakte gebruik te maken van de S-dimensionale krachten van de hyperruimte. In vergelijking met conventionele motoren heeft die van de KOGGE een enorme reikwijdte en omdat hij bovendien weinig onderhoud vereist is hij zeer geschikt voor verre reizen. Omdat de KOGGE klein is en gemakkelijk te manoeuvreren is hij praktisch overal te gebruiken, ook in atmosferen.
Het is daarom niet vreemd dat slechts de helft van de KOGGEN dienst doen als vrachtschepen. De andere helft wordt gebruikt voor speciale transporten (belangrijke personen en goederen), koeriersdiensten, onderzoekingen en verkenningen etc. Bovendien is de KOGGE het lievelingsschip van de HANZE-specialisten.
Techniek:
Het hier getoonde model is een KOGGE van het jaar 427 NGT, een ruimteschip dat in zijn basisconstructie al multifunctioneel is, in tegenstelling tot de basisconstructies van oudere modellen. In plaats van laadruimtes in de romp heeft deze KOGGE op de buitenwand open verdiepingen waarin twee HANZE-containers verankerd kunnen worden. De verankerde goederen kunnen maximaal vijftig meter buiten de buitenzijde van de scheepswand uitsteken. Met vormenergie-projectors kunnen ligging en vorm van de laaddekken eventueel worden veranderd. Behalve met een metagraafmotor is de KOGGE uitgerust met andere ultramoderne systemen en machines: SERT-besturing, SPARTAC-energietelescoop en SYNTRON-computer.
De boeg met de centrale en de hutten van de bemanning kan eventueel worden losgekoppeld en is dan voor een beperkte tijd volkomen autarkisch.
Tekening en tekst © Christoph Anczykowski
© VPM Verlagsunion Pabel Moewig KG, D-76413 Rastatt

1235 plantekening © Christoph Anczykowski
Algemeen:
Afmetingen: lengte en breedte 110 meter, max. hoogte van de achtersteven 40 meter.
Motor: drie samenvoegbare metagraafmotoren met een gezamenlijke capaciteit van
14,08.1014 Newton.
Prestaties: max. versnelling 935 km/sec2; max. snelheid 2 miljard x lichtsnelheid, om economische redenen wordt een snelheid van 10 miljoen x de lichtsnelheid zelden overschreden.
Bewapening: HO- en dubbele paratronschermen; 4 irregulatorstralers, 2 combi- kanonnen, 1 transformstraler, 1 CN-kanon.
Sloepen: 25-meter-space-jet, 4 kleine space-jets en diverse kleine sloepen. Bemanning: 5-120 personen.
Technische gegevens:
- Boegsectie met commando- en stuurcentrale
- Transformstraler (max. 3500 GT, transporteert ook speciaal geconstrueerde kleine sondes)
- Multifunctionele antenne (als 7 uitvalt)
- Projectors voor HO- en paratronscherm
- Hutten en kantine
- Vormenergie-projectors voor het vormen van laaddekken
- Projectorkop voor het vormen van verschillende soorten antennes
- Overbrenger
- Constantscheur naaldpuntgeschut (CNP-kanon)
- Irregulatorstraler
- Machinekamer met metagraafmotor
- Mechanisch koppelmechanisme voor aanlegmanoeuvres
- Projectors van de rechter gravojetmotor voor vluchten in atmosfeer
- Hangar voor kleine sloepen
- NUGAS-noodmotor
- Besturingssysteem voor ruimtesondes
- Lanceer- en opvanginrichtingen voor sondes
- Kleine hangar met zwever 'Vosper UNICORN'
- Aggregaat dat fungeert als drukneutralisator en dat de zwaartekracht kunstmatig kan verhogen en verlagen
- Personensluis
- Combi-kanon (warmtestraling en desintegratie)
- Noodmotor
- Gravitraafreservoirs
- Grote hangar die ook fungeert als laadruimte
- Hypertroop met bijbehorende machines
- GRIGOROFF-projectors
- Projectors van de linker gravojetmotor
- Machinekamer met metagraaf-projector (de 3 aparte projectors kunnen aan elkaar worden gekoppeld en het vermogen kan aan een kop worden doorgegeven, een van de redenen waarom het schip zo gemakkelijk te manoeuvreren is)
- Hangar met 2 kleine space-jets
- Generators voor energiebuffers
- Grote personensluis
- Irregulatorstraler
- Ziekenboeg
- Deflectorprojectors om peilen van het blauwe trechterveld bij het vullen van de gravitraafreservoirs onmogelijk te maken
- Analyse-afdeling met laboratoria, peil-apparatuur en syntroncomputer
- Metagraaf, installatie die temperatuur en samenstelling van de lucht regelt
- Handelsschip van de Tefroders
- Conventionele vracht-KOGGE
- Ruimteschip van de Springers
- 25 meter space-jet
- Vrachtschip van de Blues.